Omologarile Euro4 si T3, pe intelesul tuturor

c5f7a7ecbf03-cfmoto-cforce-1000

Pornind de la 1 ianuarie 2017, reglementarile europene care stabilesc o serie de obligatii pentru producatorii si distribuitorii de motociclete, mopede, precum si de vehicule tip ATV sau SXS/side-by-side au intrat in vigoare.

Principalele norme legate de conformitatea EURO4 – dupa Regulamentul (UE) nr. 168/2013 – omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri - se refera la:

- echiparea cu ABS (sistem de franare) a vehiculelor cu doua sau trei roti, dar si a celor de tip ATV, in cazul in care motoarele sunt mai mari de 125cc; vehiculele cu motorizare de cilindree sub 125cc trebuie dotate cu sistem de franare combinat – CBS.

- echiparea standard cu luminile legate automat la contact, pentru a ramane aprinse pe intreaga durata in care motorul este pornit.

- motoarele trebuie sa indeplineasca unele standarde de emisii si zgomot. Este obligatorie dotarea cu catalizatorii responsabili de mentinerea nivelului de emisii sub cel prevazut, precum si cu sistem de evacuare dotat cu amortizoare de sunet.

- Euro4, in cazul vehiculelor de teren off road ATV si SXS prevede dotarea obligatorie cu diferentiale blocabile pe fata si pe spate.

- instalarea unui limitator de viteza (pe cat posibil din fabrica).

Orice producator de ATV-uri care vrea sa concureze pe piata europeana este obligat sa realizeze modificarile care se impun prin lege, inclusiv sa se ocupe de chestiunea omologarii. Omologarea poate fi conforma Euro4 cu respectarea conditiilor ilustrate mai sus, sau poate fi omologare T3.

Categoria T3, potrivit Directivei 2007/46/CE, se refera la: - tractoare cu roti, a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 40 km/h, si care au masa proprie mai mica sau egala cu 600 kg.

Exista trei variante pentru producator: un anumit model, de exemplu de ATV, sa fie fabricat cu respectarea cerintelor Euro4, adica sa permita ulterior omologarea Euro4; sa ramana neschimbat, caz in care modelul poate fi omologat numai T3 sau sa fie disponibil in ambele versiuni, cu diferentele evidente de performante si preturi.

Pentru cel care isi achizitioneaza un vehicul tip ATV/UTV, important este sa inteleaga ca exista modele inmatriculabile si modele neinmatriculabile. Cu privire la modelele inmatriculabile, acestea au omologare T3 sau Euro4, in timp ce modelele neinmatriculabile (de obicei destinate intrecerilor sportive), nu au omologare.

Un model de ATV/UTV al unui producator poate exista fie intr-o forma, fie in alta, fie in ambele versiuni;
2.1 atunci cand producatorul alege un model de vehicul omologabil Euro4, acesta va trebui sa aiba in dotare diferential blocabil, cu motor cu catalizator, cu lumini care functioneaza permanent cat functioneaza motorul.

2.2 atunci cand producatorul alege un model de vehicul omologabil T3, acestea pot sa lipseasca, dar este necesar ca acest model sa fie mai mic sau egal cu 600 kg si sa dispuna de limitator de viteza.

2.3 atunci cand producatorul va lansa modelul in ambele variante de omologare, cumparatorul va avea drept de optiune in functie de preferinte.

Amandoua variantele se inmatriculeaza, deosebirea constand in faptul ca modelul cu Euro4 va fi inmatriculat la politie si va primi numere negre, in vreme ce modelul omologat T3 se va inmatricula la primaria din raza teritoriala a domiciliului proprietarului urmand sa obtina numere galbene (de fapt, tot negre, dar pe fond galben).

Concret, tot ceea ce depaseste 600 kg si are viteza superioara, poate fi inmatriculat numai daca este conform cu normele Euro4.

In lipsa unor prevederi precise, vehiculele ATV/UTV inmatriculate la politie sau inscrise la primarie, nu au restrictii suplimentare la circulatia pe drumurile publice, fata de cele existente (nu au voie pe autostrazi si pe anumite drumuri europene cu restrictii speciale). Nu este exclus faptul ca pe viitor, vehiculele omologate T3 si asociate tractoarelor sa fie restrictionate.

Tags: , , ,