Ce inseamna omologare Euro4 si omologare T3, cand vine vorba de ATV/UTV?

Euro-4

A ramas destul de putin timp pana cand modelele 2017 ale producatorului chinez CFMoto vor ajunge in showroom-urile noastre. Cu promisiunea ca atunci cand vor aparea, ne vom ocupa de noile modele 2017, deocamdata ne oprim la un alt aspect, deosebit de important, pe care il veti intalni atunci cand veti studia oferta: omologare EURO4 sau T3.

Ce sunt acestea si ce presupun? Ne-am propus sa raspundem acestor aspecte, dat fiind ca nu sunt foarte multe surse care sa lamureasca utilizatorii de ATV/UTV si deja in comunitatile tip forum se discuta intens pe aceasta tema.

Inceapand cu 1 ianuarie 2017 au intrat in vigoare normele europene care stabilesc cateva obligatii ale producatorilor si distribuitorilor in privinta motocicletelor, mopedelor, vehiculelor de tip ATV sau UTV/side-by-side. Aceste norme sunt cunoscute cel mai frecvent ca fiind EURO4.

Principalele obligatii legate de conformitatea EURO4 – potrivit Regulamentului (UE) nr. 168/2013 – omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri – se refera la:

– dotarea cu sistem de franare ABS a vehiculelor cu doua sau trei roti, dar si cele tip ATV, atunci cand motoarele sunt mai mari de 125cc; cele cu cilindree sub 125cc trebuie echipate cu sistem de franare combinat – CBS.

– dotarea standard cu luminile legate automat la contact, astfel incat sa ramana aprinse pe toata durata in care motorul este pornit.

– motoarele trebuie sa indeplineasca anumite standarde de emisii si zgomot, fiind obligatorie dotarea cu catalizatorii responsabili de a tine nivelul de emisii sub cel prevazut si sistemul de evacuare de asemenea fiind obligatoriu dotat cu amortizoare de sunet.

– dotarea obligatorie a vehiculelor de tip ATV/UTV cu diferentiale blocabile, atat pe fata, cat si pe spate.

– instalarea unui limitator de viteza, pe cat posibil din fabrica.

Daca producatorul, indiferent de origine si modele produse anterior, isi doreste ca vehiculele sale sa poata fi comercializate pe piata europeana, atunci trebuie sa recurga la modificarile necesare, urmate de omologare. Aceasta omologare poate fi conform Euro4, cu respectarea conditiilor mentionate, ori poate fi omologare T3. Potrivit Directivei 2007/46/CE, categoria T3 inseamna: – tractoare cu roti, a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 40 km/h, iar masa proprie este mai mica sau egala cu 600 kg.

De aici, producatorul are trei variante: un anume model sa fie fabricat cu respectarea cerintelor Euro4, adica sa poata fi ulterior omologat Euro4, sa-l lase neschimbat, atunci modelul putand fi omologat numai T3 sau sa-l scoata in ambele versiuni, cu diferentele evidente de performante si preturi..

Acestea ar fi in linii mari omologarile ce intra in vigoare din 2017 si care pot deruta potentialii cumparatori. Ce inseamna concret pentru cel care isi achizitioneaza un vehicul tip ATV/UTV acest lucru?

  1. Atentie! Trebuie inteles ca exista modele inmatriculabile si modele neinmatriculabile; in cazul modelelor inmatriculabile, acestea au omologare T3 sau Euro4, pe cand modelele neinmatriculabile (in general acelea pentru competitii sportive), nu au omologare
  2. Un model al unui producator poate exista fie intr-o forma, fie in alta, fie in ambele versiuni;

            2.1 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil Euro4, acesta va trebui sa fie dotat cu diferential blocabil, cu motor cu catalizator, cu lumini care functioneaza permanent cat functioneaza motorul

            2.2 atunci cand producatorul opteaza pentru un model de vehicul omologabil T3, acestea pot sa lipseasca, insa e nevoie ca acest model sa fie mai mic sau egal cu 600 kg si sa aiba limitator de viteza

            2.3 atunci cand producatorul va lansa modelul in ambele variante de omologare, cumparatorul va avea drept de optiune in functie de dorintele sale si nu va putea impune una dintre variante

  1. Ambele versiuni se inmatriculeaza, diferenta fiind ca modelul cu Euro4 va fi inmatriculat la politie si va primi numere negre, in timp ce modelul omologat T3 se va inmatricula la primaria din raza teritoriala a domiciliului proprietarului si acesta va obtine numere galbene (de fapt, tot negre, dar pe fond galben).
  2. In mod logic, tot ceea ce depaseste 600 kg si are viteza superioara, poate fi inmatriculat numai daca este conform cu normele Euro4.
  3. In lipsa unor prevederi concrete si precise, vehiculele ATV/UTV inmatriculate la politie sau inscrise la primarie, nu au restrictii suplimentare la circulatia pe drumurile publice, fata de cele existente (nu au voie pe autostrazi si pe anumite drumuri europene cu restrictii speciale). Nu este exclus ca pe viitor, vehiculele omologate T3 si asociate tractoarelor sa fie restrictionate.

 

Tags: , , , , , ,